Förra helgen hade vi upptaktshelg för Ck SubXX. Det var mitt första möte med några utav de tjejer som jag ska cykla Vätternrundan med. Det blev en härlig helg med cykling, både inomhus och utomhus, fysträning som fokuserade på rörlighet, styrka (cykelspecifik) samt viss löpteknik. Utöver det lyssnade vi även på föreläsningar om bla kost, hur vi skall/bör fylla på vårt energiförråd under den 30 mil långa resan som vi har framför oss. Hur viktigt det är att inte gå tom, att "våga" äta! det går åt mycket energi!! Vi lyssnade även till Oskar Ekman som är grundare av CK08 och f.d elitcyklist som pratade om träning inför Vättern och att cykla fort i grupp. Träningsfokuset ligger from nu på cykling, både långt och lugnt men även snabbt dvs intervallträning. Det var en oerhört inspirerande föreläsning och jag tror att de flesta av oss ville springa ut till våra cyklar och ge oss ut på vägarna igen!! :) Efter förra helgen var vi så peppade att vi planerade in ett träningstillfälle redan nu i helgen. I söndags var vi 13 tjejer som möttes upp 09:45 vid Tumba station för att ge oss ut tillsammans på en nästan 8,5 mil lång runda ner mot Södertälje och Nykvarn. Vi var ett gäng glada tjejer från både sub9 och 10 som trampade runt i behagligt och lugnt tempo i det fina vårvädret. Vissa var helt nya (som jag :) ) i det här med klungkörning och andra mer rutinerade. Det är mycket att lära om teknik och att ligga i klunga och det krävs en hel del mod att våga ligga nära varandra. Allt för att spara energi och vindmotstånd. Jag hade en tendens att ligga lite för nära vägrenen så jag måste i fortsättningen hålla mig mer in på vägen. Utöver det summerar jag söndagen som kul, utmanande och härligt!!
cykling, cykling; specialized; subxx;, älskaträning,

Kommentera

Publiceras ej