På lördag är det dags för cykelvasan. MTB -cyklingen har legat på is då lvg-cyklingen och Vätternrundan har tagit upp nästintill all cykeltid och fokus.  Men nu är dags igen. Körde förra året, första gången och tänkte ge mig på det iår igen. Nu börjar jag bli riktigt sugen! Ska slå förra årets tid!! :)

Planen var att köra Finnmarksturen i Leksand som var igår men av vissa logistiska omständigheter så blev det inte så. Annars hade det varit ett bra tillfälle att seeda upp sig (starta i ett tidigare startled) men jag hoppas att jag kan använda fjolårets tid och få starta tidigare. 

Fick till ett bra intervall pass i Hellasgården i lördags istället. Både lite längre intervaller (5 km) samt kortare backintervaller (500m). I syfte att köra ur benen ordentligt och boosta återhämtningen. 

I söndags blev det distans (lvg). Med bra tempo. Kände mig starkt! Ännu mer pepp inför lördagen!! :) 

Har endast cyklat lugnare, skönare rundor efter Vättern då annan träning har fått stå i fokus under semesterveckorna, såsom t ex löpning och styrka....Och nu slår det mig återigen hur viktigt det är med variation i min träning, för att känna inspiration, glädje, balans och uppnå resultat!! 

Träningen framöver kommer att fokuseras alltmer på just intervallpass ...Oavsett om jag cyklar, springer, gymmar etc. Varför? 

Tidseffektivt, effektivt för muskelstyrka samt kondition. 
Att träna intensivt under kort tid ökar din syreupptagningsförmåga och du klarar därmed av större ansträngningar. Vilket leder till lättare muskeluppbyggnad och ökar ämnesomsättningen och återhämtning mellan passen.

Det finns dock några enkla faktorer att tänka igenom innan du startar ditt intervallpass, för att få ut så mycket som möjligt av din träning.... 
  • Längden/tiden under aktivitet 
  • Intervallvilan -vilan mellan momenten (viktigt att bli av med mjölksyran mellan intervallerna för att inte slita ut kroppen och riskera överträning)
  • Hastigheten och ansträngningen
  • Antalet upprepningar eller repetitioner 

Det svåra kan vara att pressa sig själv under intervallerna, ta hjälp av klockan (om du tränar själv) eller en kompis så att ni kan pusha varandra! 



Kör hårt träningssverige!! 
cykelvasan, intervallträning,

1 kommentarer

Melpe

11 Aug 2014 16:30

Ser med spänning fram emot att följa dig på Vasan! Lycka till med uppladdningen:)

Svar: Tack Melpe! :)
Marlene

Kommentera

Publiceras ej